Na základě diskuse na Facebooku a častých telefonických dotazů byly sestaveny často kladené otázky (FAQ). Zahrnují nejčastější dotazy obyvatel Veltrus a odpovědi na ně.
Od roku 2025 zavádí město Veltrusy spravedlivější poplatek za odpady. Nový poplatek bude zohledňovat produkci odpadů v jednotlivých nemovitostech, což dosavadní systém neumožňuje. Na rozdíl od stávajícího stavu tak budou moci lidé svým chováním ovlivnit, kolik zaplatí: čím míň vyprodukují, tím méně zaplatí. Četnost svozu lze volit mezi 2týdenní a 4týdenní frekvencí a občané mohou dále ovlivnit výši poplatku volbou velikosti popelnice. Město dále zavádí svoz od domu vybraných druhů tříděného odpadu.
- Proč se zavádí nový systém poplatků za odpady?
- Jaký bude poplatek za odpad?
- Nebude nový poplatek příliš vysoký?
- Bude možné získat slevu na poplatku za odpad?
- Jak bude kontrolováno, že lidé nevyhazují více odpadu do veřejných košů nebo do tříděného odpadu?
- Jak se nový systém dotkne různě velkých domácností?
- Co když nemám možnost snížit množství produkovaného odpadu?
- Když si pořídím novou popelnici, co mám udělat s tou původní?
- Je možné, aby si rodina z bytového domu objednala vlastní popelnici?
- Jak se bude řešit svoz tříděného odpadu u bytových domů?
- Jak bude město podporovat obyvatele v předcházení vzniku odpadu a jeho třídění?
- Kdo zaplatí nové popelnice na tříděný odpad u domu?
- Jak bude probíhat platba poplatků?
- Co se stane, pokud poplatek nezaplatím včas?
- Jak bude řešena situace s odpady u rekreačních objektů?
- Jaké jsou sankce za nesprávné třídění odpadu?
- Co dělat v případě, že nejsem dostatečně mobilní pro předávání tříděného odpadu na sběrná stanoviště?
- Jak chce obec zabránit vzniku černých skládek v souvislosti s novým poplatkem?
- Proč máme ve srovnání s okolními obcemi tak vysoký poplatek?
Proč se zavádí nový systém poplatků za odpady?
Odpověď: Nový systém poplatků za odpady je zaváděn proto, aby byl spravedlivější vůči těm, kteří se chovají zodpovědně a produkují co nejméně směsného odpadu, a více motivoval k předcházení vzniku odpadu v domácnostech a k jeho třídění. Poplatek bude nově zohledňovat skutečné množství vyprodukovaného odpadu, nikoli počet osob v domácnosti bez ohledu na to, kolik odpadu vyprodukují. Za menší nádobu zaplatí majitel nemovitosti menší poplatek než za větší nádobu.
Jaký bude poplatek za odpad?
Odpověď: Poplatek je stanoven na 1 Kč za litr popelnice na směsný komunální odpad za každý vývoz (kterých je v roce 13 u 4týdenního svozu 26 u 2týdenního svozu). To znamená, že čím méně směsného odpadu občané produkují (čím menší kapacitu popelnice si objednají), tím méně zaplatí.
Nebude nový poplatek příliš vysoký?
Odpověď: Výše poplatku zohledňuje celkové náklady města na odpadové hospodářství, které se neustále zvyšují. V roce 2019 vydalo město 3,224 mil. Kč na odpadové hospodářství, v roce 2023 činily přímé náklady na odpadové hospodářství 4,312 mil. Kč (bez provozu sběrného místa), přičemž z poplatků od občanů město vybralo 1,868 mil. Kč a z dalších zdrojů 771 tis. Kč (EKO-KOM apod.). Na občana připadá tedy 1 544 Kč/rok, výše poplatku však byla pouze 800 Kč/osobu/rok. Při stále stoupajících nákladech na odpady je tato situace dlouhodobě neudržitelná. Pokud se ukáže, že nový systém přinese úspory, bude poplatek upraven.
Bude možné získat slevu na poplatku za odpad?
Odpověď: Při systému poplatku za nemovitost zákon neumožňuje poskytovat slevu na poplatku. Výši poplatku mají občané možnost ovlivnit právě volbou velikosti popelnice. V tom tkví také avizovaná férovost: kdo produkuje méně, platí méně.
Jak bude kontrolováno, že lidé nevyhazují více odpadu do veřejných košů nebo do tříděného odpadu?
Odpověď: Úplnému zamezení zneužití městského systému se nedá zabránit, nicméně kontroly probíhají pravidelně a kde to lze, využívá se kamerový systém. Zároveň se řeší jeho rozšíření.
Jak se nový systém dotkne různě velkých domácností?
Odpověď: Nový systém je nastaven tak, že každá domácnost platí podle množství odpadu, které vyprodukuje, nikoliv podle počtu členů domácnosti. Vícečlenné domácnosti, kde se předchází vzniku odpadů a důsledně třídí, mohou oproti stávajícímu poplatku výrazně ušetřit. Jestliže netřídí, může se jim odpad naopak prodražit (navíc porušují obecně závaznou vyhlášku města a zákon o odpadech). Jednočlenné domácnosti zaplatí při nejmenší možné kapacitě 780 Kč/rok (60litrová popelnice se svozem 1x za 4 týdny), což je výše srovnatelná s poplatkem v roce 2024 za osobu (800 Kč/os.). Od několika občanů bydlících o samotě máme informaci, že už v současné době dávají popelnici ke svozu 1x za měsíc i za dva.
Co když nemám možnost snížit množství produkovaného odpadu?
Odpověď: Vždy je co zlepšovat. Rozbory obsahu popelnic na směsný odpad potvrzují dlouhodobě přibližně stejné výsledky: naše popelnice obsahují běžně až 70 % odpadu, který tam nepatří. Největší problém představuje přítomnost kompostovatelného bioodpadu (zbytky ovoce a zeleniny, slupky, listí, tráva apod.), dále pak plastů, papíru, plechovek a nápojových kartonů. Město podpoří občany zejména dalším informováním o předcházení vzniku odpadů a jejich efektivním třídění, navíc poskytne možnost třídění a svozu tříděného odpadu (plastů, nápojových kartonů a papíru) přímo u domu.
Když si pořídím novou popelnici, co mám udělat s tou původní?
Odpověď: Původní popelnici můžete využít na plánovaný door-to-door svoz plastů od domu. Lze na něj využít popelnici o velikosti 240 litrů i 120 litrů, pokud s ní vystačíte. Popelnici bude nutné jen označit známkou/nálepkou od svozové firmy, kterou po přihlášení do systému svozu od domu obdrží majitel spolu se známkou na popelnici na směsný odpad v podatelně úřadu. Případně můžete vaši nádobu nabídnout někomu, kdo ji využije. Město za tímto účelem vyhradí první sobotu 4. ledna 2025 na sběrném místě. Rozbité a dále nepoužitelné staré popelnice můžete odložit na sběrném místě.
Je možné, aby si rodina z bytového domu objednala vlastní popelnici?
Odpověď: U bytových domů ohlašuje potřebnou kapacitu společenství vlastníků jednotek (SVJ), pokud vzniklo. Záleží tedy na jejich interní dohodě. Zákon počítá s tím, že se celková objednaná kapacita na číslo popisné rozpočítá mezi všechny osoby bydlící v celém domě (= poplatníky). Plátce je ovšem jen jeden = SVJ. Kde SVJ nevzniklo, ohlašuje kapacitu majitel bytové jednotky.
Jak se bude řešit svoz tříděného odpadu u bytových domů?
Odpověď: Bytové domy se mohou přihlásit ke svozu papíru, plastů a nápojových kartonů od domu stejně jako majitelé rodinných domů. Město pro ně jen zajistí (či využije stávající) kontejnery o objemu 1100 litrů. Vše je potřeba dohodnout individuálně, ideálně skrze ohlašovací formulář.
Jak bude město podporovat obyvatele v předcházení vzniku odpadu a jeho třídění?
Odpověď: Město plánuje různé informační kampaně a programy na podporu předcházení vzniku odpadu a jeho třídění. Bude poskytovat návody a tipy, jak správně třídit, a také nabídne možnosti školení pro zájemce. Navíc se bude od nového roku (2025) zavádět svoz tříděného odpadu (papíru, plastů a nápojových kartonů) od domu (tzv. door to door).
Kdo zaplatí nové popelnice na tříděný odpad u domu?
Odpověď: Za svoz od domu ani za popelnice na plasty s nápojovým kartonem a na papír občané nic navíc platit nebudou. V plánu je postupně omezit četnost svozů těchto druhů odpadů z veřejných sběrných stanovišť, až budou kontejnery s těmito odpady úplně odstraněny a zůstanou k dispozici jen na sběrném místě v ul. Dlouhá. Na tom město dokáže ušetřit. Nelze provozovat (a hlavně financovat) oba systémy zároveň. Pouze biopopelnice u domu bude i nadále jako nadstandardní služba za příplatek.
Jak bude probíhat platba poplatků?
Odpověď: Poplatky budou splatné jednou ročně, a to nejpozději do 28. února následujícího roku za uplynulý kalendářní rok. Za odpady v roce 2025 zaplatí občan poplatek až v roce 2026. Výše poplatku se během roku může totiž změnit - např. při víceměsíčním pobytu v zahraničí lze přejít na minimální sazbu (bez svozů) nebo při nedostatku kapacity lze v průběhu roku kapacitu navýšit (či naopak). Platbu bude možné provádět tak, jak byli občané zvyklí: převodem na účet, pomocí platebního portálu Středočeského kraje nebo v podatelně v hotovosti či platební kartou.
Co se stane, pokud poplatek nezaplatím včas?
Odpověď: Pokud nebude poplatek zaplacen včas, mohou být uplatněny sankce podle platných předpisů. Doporučujeme proto dbát na včasné plnění svých povinností.
Jak bude řešena situace s odpady u rekreačních objektů?
Odpověď: Rekreační objekty budou podléhat stejnému systému jako běžné nemovitosti. Na majitele rekreačních objektů se vztahuje úplně stejná ohlašovací povinnost, při které si zvolí kapacitu dle sazebníku, ať již využije svozu směsného odpadu, přístupu na sběrné místo nebo jiných služeb v systému odpadového hospodářství města.
Jaké jsou sankce za nesprávné třídění odpadu?
Odpověď: Zákon o odpadech ukládá každému povinnost soustřeďovat odpady odděleně (§ 13, odst. 1 c), tzn. roztřídit je podle druhu s cílem usnadnit jejich následující zpracování. Fyzická osoba, která tuto povinnost neplní, se dopouští přestupku, za který jí lze uložit pokutu do výše 50 000 Kč. Pokud ovšem takto neodděleně odloží nebezpečný odpad, pokuta se může vyšplhat až do výše 100 000 Kč.
Co dělat v případě, že nejsem dostatečně mobilní pro předávání tříděného odpadu na sběrná stanoviště?
Odpověď: Město od roku 2025 poskytne všem nemovitostem možnost zapojit se do systému svozu vybraných druhů tříděného odpadu (papír, plasty a nápojový karton) od domu, což by mohl být pro tento případ velký pomocník. Ostatní druhy odpadu lze v domácnosti shromažďovat odděleně např. v třídících taškách a domluvit s úřadem individuální řešení svozu.
Jak chce obec zabránit vzniku černých skládek v souvislosti s novým poplatkem?
Odpověď: Výrazný nárůst počtu černých skládek se nepředpokládá. Tyto obavy se nenaplnily ani při přechodu týdenního svozu směsného odpadu na čtrnáctidenní. Černé skládky vznikaly bohužel i v minulosti a nelze se jich zcela vyvarovat. Město situaci kolem nejbližších komunikací pravidelně sleduje.
Proč máme ve srovnání s okolními obcemi tak vysoký poplatek?
Odpověď: Každá obec má svá specifika, jiné zvyklosti, jiný rozsah služeb (méně sběrných hnízd, nemají sběrné místo na objemný/jiný odpad jako máme my, atd.), jinak vysoutěžené služby spojené s odpadovým hospodářstvím. Těžko lze měřit jedním metrem a porovnávat jednotlivé obce a jejich poplatky mezi sebou, protože každá nabízí za poplatek jiné služby. Sousední Nelahozeves má milionové příjmy ze skládky ve svém katastru, proto si může dovolit poskytovat svoz odpadů pro své občany zdarma. Kralupy dlouhodobě poplatek nevybíraly žádný, protože pokrývaly náklady z větší části z rozpočtu města, částečně skrze navýšený koeficient daně z nemovitosti, což u nás nevyužíváme a jdeme přímou cestou poplatku. Od příštího roku zavádějí poplatek na osobu ve výši 900 Kč/rok. Ve Všestudech je letos (2024) poplatek také na osobu - ve výši 1 000 Kč/rok, v Úžicích a ve Velvarech 1 100 Kč/rok, v Nové Vsi v maximální možné výši: 1 200 Kč/rok, Zlosyň 800 Kč/rok, Odolena Voda 960 Kč/rok. Z uvedených příkladů vyplývá, že se Veltrusy ve svém okolí nijak nevymykají. Systém poplatku za velikost popelnice a frekvenci svozu (jako budou mít Veltrusy od r. 2025) již zavedli např. v Postřižíně, v Dřínově, ve Vojkovicích, ve Vraňanech, v Olovnici, Chvatěrubech, Zlončicích, Líbeznicích… Každá obec s jinou výší poplatku z již zmíněných důvodů. Obcí s poplatkem za nemovitost (nikoliv na osobu) je ve Středočeském kraji již většina a je to běžný trend, jak v poplatku zohlednit skutečnou produkci směsných odpadů.
Tyto dotazy a odpovědi by měly přispět k lepší informovanosti obyvatel a k úspěšnému zavedení nového systému poplatku za odpady ve Veltrusích.