Vedení města se vyjádřilo k problematice pro záměr „Optimalizace provozu zařízení na odstraňování odpadů společnosti AVE Kralupy s.r.o.“ a zaslalo své odmítavé stanovisko dne 30. 5. 2016 na Ministerstvo životního prostředí.
Věc: Vyjádření Města Veltrusy k dokumentaci dle zákona č. 100/2001 Sb. pro záměr Optimalizace provozu zařízení na odstraňování odpadů společnosti AVE Kralupy s.r.o.
Na základě zákona č. 100/2001 Sb. byla zpracována dokumentace k záměru Optimalizace provozu zařízení na odstraňování odpadů společnosti AVE Kralupy s.r.o.
K této dokumentaci tohoto záměru podává Město Veltrusy následující vyjádření:
I. Předmětem záměru je navýšení kapacity spalování odpadů.
Z dokumentace však není zřejmé, jaký bude budoucí poměr spalovaných odpadů a o jaké odpady se bude zejména jednat a v jakém množství.
Připomínáme, že z hlediska odpadů dovezených se může jednat o odpady ze sanace ropných či jiných průmyslových lagun či odpady ze sanace míst zasažených chemickou těžbou nerostů.
Takovéto odpady však obsahují množství nebezpečných látek, např. toxických, karcinogenních, mutagenních či perzistentních organických látek - POPs (například polychlorovaných bifenylů, hexachlorbenzenů či dioxinu); proto by mělo být zřejmé, o jaké odpady se má jednat, v jakém množství a odkud, aby případně bylo možno stanovit podmínky nakládání s těmito odpady, včetně podmínek pro ochranu životního prostředí a zdraví osob.
V této souvislosti je třeba upozornit na probíhající posuzování vlivů dle zákona č. 100/2001 Sb. k záměru Nápravná opatření - laguny Ostramo, nadbilanční kaly, 1. realizační etapa.
Je třeba připomenout, že nositelem veřejné zakázky Nápravná opatření - laguny Ostramo, nadbilanční kaly, 1. realizační etapa, je společnost AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., která je jediným společníkem společnosti AVE Kralupy s.r.o.
Dále není zřejmé, odkud mají být další odpady (pro jejichž spalování se navyšuje kapacita záměru) naváženy. Vlivy dopravy vyvolané dovážením odpadů pro navýšenou kapacitu záměru nejsou v dokumentaci popsány a vyhodnoceny.
Město Veltrusy k tomuto připomíná, že dovoz odpadů (zvláště mělo-li by se jednat o odpady dovážené z jiných okresů či dokonce z ještě větších vzdáleností), popírá požadavek, aby odpady byly likvidovány v místě jejich vzniku. Likvidace odpadů dovezených z velkých vzdáleností by popírala snahu o dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku.
Ve vztahu k tomuto tedy město Veltrusy uvádí (a požaduje v dokumentaci doplnit a vyhodnotit):
- mělo by být doplněno, jaký má být poměr spalovaných odpadů dle navýšené kapacity,
- mělo by být doplněno, jaké, odkud, v jakém množství a jakým způsobem budou mimo areál vzniklé odpady dováženy – město Veltrusy zásadně nesouhlasí s eventuální likvidací tzv. nadbilančních kalů z ostravských lagun v kralupské spalovně
- je třeba vyhodnotit vliv spalování zejména nebezpečných odpadů na lidské zdraví a na životní prostředí (s ohledem na nebezpečné látky vyskytující v daném typu odpadu),
- je třeba, aby byl stanoven způsob vzorkování spalovaných odpadů a způsob monitoringu výstupů ze spalovny v době spalování těchto odpadů.
- z důvodu přítomnosti většího rozsahu závadných látek požadujeme aktualizaci havarijního plánu
- konkrétněji, exaktněji vyhodnotit kumulativní (negativní) efekt dalších záměrů ostatních společností v průmyslovém areálu – zejména záměr „Fluidních kotlů“ na spalování černého uhlí spol. TAMERO INVEST, s.r.o. a 50 % navýšení produkce PBR spol. Synthos, a.s.
II. Spalováním nově (dle navýšené kapacity o 50 %) přijímaných odpadů dojde k navýšení emisí znečišťujících látek a hluku a tím dojde i ke zvýšení znečištění životního prostředí v daném místě - je přitom nutno trvat, aby k tomuto nárůstu nedošlo.
Jak vyplývá ze samotné dokumentace, v místě je v současné době překročena limitní koncentrace jemného prachu (PM10) a oxidu dusíku.
Též dochází u obytné zástavby situované u areálu k překračování hygienických limitů pro hluk. Např. nejbližší obytnou zástavbou jsou právě ulice ve Veltrusích - ul. Pod horami a okolí je od spalovny vzdálená pouhých 950 m (tzn. blíže než lokality v kralupském Lobečku).
Je třeba připomenout, že daná oblast (okres Mělník) patří k vysoce zatíženým územím z hlediska znečištění ovzduší. Jedná se oblast, která je opakovaně zařazována Ministerstvem životního prostředí jako oblast se zhoršenou kvalitou ovzduší (viz např. sdělení odboru ochrany ovzduší MŽP o hodnocení kvality ovzduší – vymezení oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší na základě dat za rok 2010).
V daném místě se jedná se o lokalitu se špatnou rozptylovou situací - jde o polohu v říční nivě s častými mlhami, bez dostatečného proudění vzduchu. Ze stávajících zjištění vyplývá, že expozice obyvatel je významná.
Dále není ničím podloženo, že předložený záměr nepříznivě neovlivní cennou, evropsky významnou lokalitu chráněného území „Veltruský park“, která je významná svou ojedinělostí v rámci tohoto regionu, plnící funkci biocentra, navíc s výskytem kriticky ohrožených druhů živočichů (např. páchník hnědý) a rostlin.
Je tedy nutno trvat, aby změna provozu a užívání daného zařízení nezpůsobila nárůst znečištění životního prostředí v daném místě, zejména z hlediska ochrany ovzduší a ochrany před hlukem, resp. je nutno pro toto stanovit ve stanovisku dle zákona č. 100/2001 Sb. (bude-li vydáno) takové podmínky, aby k tomuto nedošlo.
Není přitom rozhodné, o jak „významný“ (velký) nárůst znečištění se bude jednat, neboť v místě již nadlimitně zatíženém nelze připustit další zhoršování tohoto stavu.
Z výše uvedených důvodů město Veltrusy nesouhlasí s předloženým záměrem „Optimalizace provozu zařízení na odstraňování odpadů společnosti AVE Kralupy, s.r.o.“, který není jednoznačně v souladu s Programem zlepšování kvality ovzduší „Zóna střední Čechy – CZ02“, ke které vydalo MŽP (16. 5. 2016) souhlasné stanovisko. Zároveň město Veltrusy požaduje, aby dokumentace pro daný záměr byla vrácena oznamovateli k doplnění a přepracování. Bez doplnění výše uvedeného a bez následného vyhodnocení vlivů záměru na životní prostředí na základě doplněných údajů nelze vydat souhlasné stanovisko dle zákona č. 100/2001 Sb.
Mgr. Filip Volák